Monday, January 3, 2011

Pertanyaan dari sahabat..

waalaikumussalam..
"semoga kita tidak tergolong dalam golongan mereka yang rugi.. sesungguhnya manusia itu sentiasa dalam kerugian."
Permulaan tahun 2011 Saif telah terima banyak email dari sahabat yang menanyakan/berkongsi masalah dan maklumat tentang perkembangan Bh masing-masing..macam-macam.. dan salah satunya Saif ingin berkongsi dengan anda semua..segala identiti dirahsiakan..Jom zaZZ!

Asalamualaikum sdr saif
-salam-

Salam perkenalan, sy ****** dr ***** sangat2 berminat tentang wallet setelah membaca dr blog sdr. Utk pengetahuan saif, umah wallet sy sedang dlm pembinaan/pengubahsuaian terletak di atas loteng umah lebih kurang 70% hampir siap. Hanya menunggu utk pasang plank sj.
-Taniah anda telah membuat pilihan yang tepat..syabas!
Awas pastikan tiada kebocoran pada lantai.. water proofing!

Soalan sy:/JAWAPAN

1) apakah loteng boleh di jadikan tmpat tinggal wallet (20’ x 40’)
-boleh saja jika syarat ketinggian minimum mencukupi (6' ke atas) lagi tinggi wuwungnya lagi baik. kalau nak hurai kenapa.. esok pun xkan habis...

2) kotak sabun/rumah monyet (lebar 5’ x panjang 5’ x tinggi 5’)
-boleh saja. jika saiznya kecil maka walet akan terus terjun ke dalam Bh. Tapi jika monkey house besar(10'x15') ia boleh dijadikan ruangan roving room untuk walet. kecil besar sebenarnya tiada masalah. mengikut kajian..walet muda lebih menyukai pada Bh yang punyai Monkey House yang besar.. lagi besar lagi bagus!( pastikan jangan ada kepanasan yang melampau padanya)

3) buka lubang masuk (2’ x 2’)
-untuk permulaan(Bh baru) eloklah diperbesarkan(2'x3').. atau lagi besar..tetapi awas dengan musuh-musuh walet seperti burung hantu dan sebagainya. Bila sarang walet sudah mencapai 100 sarang ke atas maka perkecilkanlah (1'x2') sahaja secara beransur-ansur.
(gambar hiasan)
4) guna bahan apa utk mencuci/membersihkan BH sy setelah siap di bina
-boleh digunakan air tanah untuk menghilangkan bauan simen. hanya untuk dinding sahaja jangan sampai terkena plank kayu./dan banyak lagi cara yang boleh dilakukan.-nak terang kat sini... penat wehh..

5) bagaiman utk menarik lebih banyak wallet inap di umah sy tu
-terlalu banyak rahsianya.. hubungi saif jika perlukan bantuan. selain itu penggunaan tweeter original akan membantu. pemilihan jenis suara juga memainkan peranan yang penting!( SST menyediakan suara yang terbukti berkesan).-pembekal tweeter inap terbaik di Pantai Timur.( teknik pemasangan tweeter amat mustahak)- dalam masa 4-5 bulan walet mungkin sudah bersarang.

6) berapa kali seminggu utk naik ke loteng bg melihat samada wallet akan buat sarang (x cukup modal nak beli camera tertutup)
-x perlu naik selagi tweeter masih berfungsi. jika ada masalah cukuplah sekadar 1 bulan sekali. Bh yang baru jangan masuk selalu!
sekadar hiasan
7) adakah dgn menyapu najis wallet ke plank akan menarik wallet bersarang
-Tidak sama sekali sebaliknya akan merosakkan plank! ada pelbagai teknik penggunaan najis yang berkesan..hubungi saif jika perlukan bantuan. kenapa perlukan najis?..

sy mohon ilmu yg ada pd sdr saif di kongsi demi memertabatkan ekonomi keluarga sy cetek dlm bidang ini.
"ilmu boleh dicari/dibeli tetapi hati yang murni sukar ditemui"

moga Allah membalas jasa baik sdr saif.

-Terima Kasih-
terima kasih banyak2

ikhlas dr
 (**********)
Saif
(Pengarah Urusan Saifswift Trading)/SST

saifswift@yahoo.com
Phone : 0179046560
Swiftlets Training & Consultantcy (Swiftlets Farming Solutions A-Z!)

2 comments:

  1. salam... cuma nak tahu

    1.bolehkah kita buat rumah walet ni di tempat kediaman atau kegunaan lain. Umpamanya ditingkat atas kedai yang digunakan

    2. Adakah bunyi bising seperti di tapak pembinaan menjejaskan kedatangan burung

    ReplyDelete
  2. salam pak.. jawapan soalan 1
    -boleh aja pak.. mana2 tempat pun boleh.. kecuali ia kuat dan tahan haba/angin/hujan. sekarang ramai udah membina bh di atas rumah mahupun loteng.

    jawapan 2.
    -bunyi tidak akan mengganggu selagi ia tidak berbunyi 24jam..terutamanya diwaktu malam pak.

    ReplyDelete