Saturday, January 8, 2011

Permulaan 2011!

Sejarah Singkat.

Sejak ratusan tahun yang lalu, kekaisaran Cina mengetahui adanya sarang burung gua yang dapat memberikan manfaat kesihatan bagi mereka yang mengamalkan pemakanannya. Burung penghasil sarang yang dapat dimakan ini tidak lain adalah burung walet Aerodramus fuciphagus.

Di Benua Cina, sarang walet hanya diperoleh di Pulau Hainan, sebuah pulau kecil di Cina bahagian selatan. Kesukaran yang sangat tinggi menyebabkan harga sarang walet menjadi sangat mahal sehingga pada waktu itu hanya terbeli oleh keluarga Bangsawan. Itu pun masih tidak mencukupi. Kerana itu, Tanah Besar Cina mengutus para pedagang untuk mencari sarang walet dari daerah lain.

Dalam perjalanan ke selatan, para “utusan” kaisar itu menemukan bahawa sarang yang mereka cari terdapat di Sarawak dan Jawa. Di kedua daerah itu, sarang walet belum dimanfaatkan sebagai makanan. Terjadilah perdagangan sarang walet antara kerajaan di Jawa dan kekaisaran Cina seterusnya di Kepulauan Tanah Melayu.

Pentingnya Rumah walet

welcome back swift..


Permulaan yang baik untuk Bh ini.. di awal musim hujan.. semoga ia juga akan membawa tuah!

Bh yang baru(ubahsuai) diberi sentuhan baru agar tahun ini memberi kejayaan yang diharapkan..

Semoga apa yang dipelajari dapat dimanfaatkan bersama.. ramai sudah berjaya.. ramai juga yang sudah memulakannya.. dan lagi ramai yang mula mempelajarinya... fikir-fikirkanlah...

Phone :0179046560
Swiftlets Training & Consultantcy (Swiftlets Farming Solutions A-Z!)

No comments:

Post a Comment