Sunday, July 1, 2012

Kejayaan Rumah Walet yang Memuaskan.

assalamualaikum semua peminat blog toko walet saifswift..
Rumah walet 11'x22' 3tingkat. namun tingkat bawahnya hanya berkeluasan 8'x11' sahaja kerana ia dikongsi bersama bilik operasi.

nesting planknya yang menarik.. inilah teknik saifswift bagi memikat walet bersarang..jom lihat 1/3 dari hasilnya selepas hampir 11 bulan ia dilancarkan. segala gambaran sarang hanya ditunjukan pada bahagian paling bawah bh ini sahaja (8'x11')
terdapat sarang walet yang dibina berdekatan..

ibu walet sedang mengeramkan telurnya.. disebelahnya pula juga sarang yang mengandungi telur.

putih mutiara.. sudah 2x walet ini membina sarang yang cantik seperti ini..

kelihatan hanya 1 sudut lagi yang tidak dibina dengan sarang mereka..sangat menarik

satu lagi sarang...

di sini pun ada..masih dalam prosesss

rosak sedikit sarang yang telah ditinggalkan..namun yang baru muncul..

double nest..

3 sarang bakal dibina diruangan ini

sarang masih baru

juga 3 sarang bakal wujud..

sang walet xsanggup meninggalkan sarang mereka.. kesemua 4 penjuru dipenuhi sarang.. sudah 2x ia dipungut.

sarang diatas tweeter..

2 biji sarang..yang dulu telah dipunggut..

1 lagi sarang putih yang menarik...
Rumah Walet ini dianggarkan mempunyai lebih 145 biji sarang. beroperasi hampir 11 bulan. Semua gambar diambil pada tingkat bawahnya sahaja berkeluasan hanya 8'x11'.. lebih 40 sarang di sini.

Segala permasalahan rumah walet anda..ada penyelesaiannya..hubungi toko walet anda :
saifswift@yahoo.com
phone : 0139889009
swiftlets solution A-Z!

2 comments:

  1. salam...sy dari pahang daerah bera..sy memiliki rbw yg genap sebulan beroperasi..sy hendak bertanya dan mintak pendapat..masalah sy adalah burung walet byk masuk rbw sy tapi keluar semula..xde yg berminat untuk nginap..sy dh cuba suara Black Cloud..pon sama jgk xde yg berminat untuk nginap..sy tukar kpd super jerantut masih sama jgk...sy tkr kpd suara KING Master pon masih sama jgk...sy sudah menyembur najis walet yg dh dibancuh dgn air kat lantai rbw dan menyembur aroma walet pd dinding rbw..tetapi tidak berhasil jgk..apakah yg sy perlu lakukan untuk menarik minat walet untuk menginap dan buat sarang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam perwaletan.
      1.terdapat beberapa perkara utama yang boleh menarik dan membuat walet tidak mau menginap. Antara perkara yang menyebabkan walet gusar menginap adalah seperti.. lokasi yang kurang baik,tedapatnya pemangsa berhampiran bh,suhu dan kelembapan kurang baik,design kurang baik,plank yang bermasalah dan gangguan persekitaran termasuklah pemilik bh tersebut.
      2. perkara2 yang boleh memikat walet menginap dan bersarang pula adalah seperti suasana yang aman,suhu dan kelembapan yang baik,tiada gangguan pemangsa,design yang tepat dan pengaturan suara yang benar dan jelas.
      3.harus diketahui bahawa sesuatu suara hanya mampu memanggil walet masuk ke dalam bh..bila sudah masuk perkara2 asas lain(no2) haruslah memainkan peranan yang penting.
      4.Tidak semua bh yang menggunakan suara yang sama akan menghasilkan sesuatu yang sama...lain pdang lain belalang. dalam hal ini penelitian dan ilmu tentang tabiat walet disesuatu kawasan haruslah dikaji terlebih dahulu.
      5.Saif baru pergi 12/11/12 ke termerloh baru2 ini untuk sesi consultan.Ssebuah bh yang ok lokasinya berhampiran dgn ladang kelapa sawit. Banyat sekali walet menginap..namun sarangnya tiada.. bila diamati rupanya walet si sana dalam keadaan gusar dan tidak tenang dek kerana terdapat begitu ramai burung hantu. Bh tersebut hanya dijadikan sebagai tempat berlindung sahaja..dan bukannya untuk membiak.Dalam penelitian itu juga terdapat ramai walet yang mati pasangannya akibat dimakan burung hantu..Jadi secara umumnya selagi ada pemangsa selagi itulah walet lari dan xmau menginap.
      6.jika semua tiada masalah tentunya suara akan memainkan peranannya dengan mudah..namun susunatur tweeter harus betul bagi menghasilkan suasana suara yang tenang dah disukai walet. Jika selalu kerap menukar suarapun walet boleh menjadi tergannggu.
      7. dalam sebualn biasanya belum boleh dikatakan sesebuah Bh itu gagal. Kerana perubahan yang tepat haruslah dapat dilihat pada 3bulan(semusim walet) dan seterunya.
      8.semoga penerangan serba ringkat dapat membantu anda. tq

      Delete